Thursday, March 3, 2011

what's your flavour?

no,don't get me wrong,i'm not here to talk about the flavours but i reckon i have too many whats and whys in my head and that title just came popping into my mind :)

okay,what do newspapers do to you?or what effects do any reading materials have on you?
do tv series,programs and movies influence you in any way?
listening to the radio,does it make you see stuff in different ways?
why do you communicate?

jadi,apa peranan media dalam penyebaran maklumat islam? easy peasy ,just like abc , the answers are like the ones to these questions.
macam jugak buat karangan dulu,bincangkan kesan televisyen dalam kehidupan remaja and etc
the thing is,your mind is exposed to segala macam pengaruh.
and sometimes what you see and what you hear is what you believe.
sebab itulah media digunakan, ia berperanan untuk menyampaikan. dan lebih baik lagi jika ia dapat memberi kesedaran kepada semua.boleh juga dikira sebagai cara berdakwah.
sebabnya bila kita tengok tv,kita dengar radio,kita baca berita,kita sing along with the songs,kita sedikit terkesan kalau kita menghayati benda tu.

contohnya,lepas azan tu kan selalunya ada hadis.one that i could remember is ' sesiapa yang meninggalkan solat asar, dia seolah-olah telah kehilangan keluarganya'
okay yang ni pulak from google,but tak tahulah ada appear on tv or not;but its on the internet,which is a media :)

Dari Abu Hurairah r.a katanya, Rasulullah s.a.w bersabda:
”Siapa yang mendapatkan Subuh satu rakaat sebelum terbit matahari, bererti dia telah mendapatkan Subuh seutuhnya. Dan sesiapa yang mendapatkan Asar satu rakaat sebelum matahari terbenam, bererti dia telah mendapatkan Asar seutuhnya.”

macam lagu pulak, mostly by maher zain

and cerekarama hari ni banyak pasal anak derhaka kat mak pastu balasan semua.unintentionally, benda tu dah mengajar kita supaya menghormati ibu bapa, dan secara tidak langsung,bertindak mengikut suruhan Allah yang melarang kita menderhaka.

*selain menyebarkan peranan Islam , media juga berperanan mempertahan isu yang berkaitan dengan kehidupan ummah,menghadapi perang media propaganda asing,cara berdakwah dan juga untuk melindungi ummah dari perkara yang menyesatkan.

kesimpulannya di sini media itu memainkan peranan penting dalam menyebarkan maklumat islam :)

No comments:

Post a Comment